אולם ומלואו

בכל הקשור לחללי המסחר בישראל- חנויות, אולמות תצוגה ואפילו ברשתות השיווק הגדולות, חלה בשנים האחרונות מהפכה של ממש. רבות מבין החברות, השכילו להבין שתכנון נכון ועיצוב הם ממקדמי המכירה מרכזיים ליצירת חווית לייף סטייל וכפועל יוצא, לטראפיק של קונים ולגידול משמעותי בהיקף המכירות.

 

באדיבות חברת דומיסיל, צילום אלעד גונן

 

בשנים האחרונות תודעת תכנון מרכזי המסחר בארץ גברה פלאים. לראיה, אחוז הפרוייקטים הפרטיים והמסחריים עליהם אמונים אדריכלים המתמחים בעיצוב קונספטואלי רק ממשיך לטפס ולעלות. גם עסקים ורשתות שעד כה נתפסו עבור צרכן הקצה כחלל "מעבר" המשמש לקניות ממוקדות ותו לא, משנים את פניהם ללא היכר תוך הבנה שעיצוב החלל מהווה מנוף עקרי לכמות הכניסות והמבקרים בבית העסק, למכירות עצמן ולעובדה שהוא נדבך משמעותי בהעלאת תפוקות העובדים.

 

באדיבות חמת, צילום דודי מוסקוביץ'

 

ניכר כי עסקים רבים, קטנים כגדולים, אכן מניעים מהלכים- יוזמים ומשנים. השאיפה למקוריות ולפיתוח שיטות מכירה חדשות משפיעות גם הן על יצירת חלל חווייתי המשרת נאמנה את ערכי המותג ואת הפיכתן של החנויות והרשתות לבולטות ומובילות בתחומן.

 

באדיבות לוי-חמיצר אדריכלים, חנות ללין, צילום דן לוסטמן

 

הצרכן מצידו אינו מסתפק בכניסה אקראית לחנות זו או אחרת. רבים מחפשים חוויה שונה וייחודית שאין שניה לה. מפתיע, אבל גם רשתות השיווק והמרקט הפנימו זאת וכיום יותר מאי פעם הצרכן הישראלי נחשף לכאלה. מפתיעה במיוחד התחזקות המגמה בחלק מרשתות המרקט שסניפיהן הופכות מהאנגרים ערומים למתחמי בוטיק קונספטואליים בהשראת שווקים אירופאיים ציוריים ועוד.

 

חזית חנות ללין, באדיבות לוי-חמיצר אדריכלים, צילום דן לוסטמן

 

"ישראל כיום ניצבת בחזית אחת יחד עם מדינות בהן תודעת העיצוב והמכירה הולכות יד ביד ומשרתות אחת את השנייה", אומרת עדי חמיצר, מבעלי המשרד 'לוי חמיצר אדריכלים', המתמחה לצד תכנון ועיצוב דירות ובתי יוקרה, גם בחנויות בוטיק ומרכזים מסחריים בארץ ובעולם.

 

באדיבות מטבחי דקור, צילום עמית גושר

 

לדבריה, "המגמה צוברת תאוצה וניתן לראות את המהפכה קורת ברשתות שיווק רבות. כיום, גם כשהצרכן הישראלי הולך לקנות מוצר בסיסי כמו חלב, הוא זוכה לחלל שהושקעה בו מחשבה רבה בהיבט התכנוני והעצובי. היצא הרשתות גדול וכפועל יוצא גם התחרות הולכת וגוברת. כיום מבינים שחווית הקניה היא ערך בלתי נפרד מהצלחת העסק (retail is detail)".

 

מעצב הפנים ניצן הורוביץ, בית טמבור, צילום רועי ברקוביץ

 

תכנון וקונספט החלל הם נגזרת של DNA החברה ונאמן לאסטרטגיות השיווק והמכירה שלה. למעשה הם כלי עזר שמטרתם לחזק את הקשר עם הלקוחות ולמתג את החברה על פי מאפיינה והתפיסה הציבורית שלה. הרציונל העומד בפני הנוגעים בדבר הוא יצירת מוקד מכירה חוויתי ועוצמתי. לדברי חמיצר, "ממש כמו כמו בפרויקטים של המשרד בעולם, גם בארץ במרבית המקרים ברשתות קיימות, מתחילים בפיילוט באחד הסניפים, בוחנים את הצלחתו על סמך פרמטרים כלכליים ועסקיים ומשם בוחנים התכנות של הרחבת הקונספט לסניפי רשת נוספים".

 

מעצב הפנים ניצן הורוביץ, אולם הסטנס, צילום ניצן הפנר

 

תפקיד האדריכל והמעצב בפרוייקטים אלו אינו מסתכם כאמור בתכנון בלבד. "כשאני ניגש לתכנן חלל מסחרי מעניין אותי מאוד איך תיפקד החלל עד כה, אני מנסה לשאוב נתונים שמתבססים על מכירות, סטטיסטיקות וכל מידע נוסף איתו אוכל לבחון את טיבם של דרכי הפעולה עד כה, כולל שיטות מכירה ועוד", אומר מעצב הפנים ניצן הורוביץ, המתמחה בתכנון בחללים פרטיים ומסחריים, בהם אולם התצוגה החדש של רגבה, בית טמבור, ועוד. "בנוסף, במידה ומדובר בהליך שיפוץ, עוד הרבה לפניו אני מקדיש זמן ללמוד את המקום והדינמיקה על ידי התבוננות מהצד ובחינת אופן התנהלות אנשי המכירות אל מול הלקוחות ולהפך".

 

מעצב הפנים ניצן הורוביץ, אולם רגבה, צילום עודד סמדר

 

הורוביץ מוסיף כי "כבר בפרזנטציה הראשונית מוצגת ללקוח החשיבה שמאחורי התכנון בהתייחס לאופן צורות המכירה ואלמנטים נוספים אליהם מתייחס המתכנן לאורך תהליך למידת המותג על רבדיו השונים. על בסיס זה בוחנים כלל הנוגעים בדבר צורות תצוגה שונות על מנת למקסם את מאפייני המוצר והמותג. במרבית המקרים התהליך כולל הצגת הדמיות ללקוח שממחישות את החלל ותכנית עקרונית של החלל עצמו אותה מפתחים עד לכדי התכניות לביצוע.

בתהליך התכנון מתבצעת במרבית המקרים עבודה משותפת בין המתכנן לאנשי השיווק והפרסום של המותג. תפקיד המתכנן הוא לשלב לאורך התהליך אלמנטים ויזואלים ואסטרטגיים שמקושרים למותג. "זה ממש לא נעצר ברמת שילוב הסלוגן או הלוגו", אומר הורוביץ, "יש כאן חשיבה מעמיקה כיצד מקשרים בין האני מאמין של החברה, הפילוסופיה של המוצר אותו הם משווקים, החומרים שנבחרים לעיצוב המעטפת ועד להתאמת האקססוריז המוטמעים בחלל. כל אלה צריכים לשרת את התדמית שהחברה רוצה ליצור, תוך שמירה על ייחודיות והבדלות ביחס למותגים מקבילים".

לדברי הורוביץ, מטרת העל היא ליצור אוריינטציה והתמצאות: "אולם הכניסה, קירות התצוגה וריצפת המכירה, כולם מונגשים בצורה מכוונת כך שהצרכן ייחשף בצורה המרבית למוצרים המשווקים.  בכך הצרכן חווה בצורה ברורה יותר את האופציות העומדות לרשותו ולבצע בחירה מושכלת".

משמעות הבחירה במוטיבים תנועתי ודינמיים נוצרה בכדי ליצור זרימה וחיבור בין החלל הקדמי לפנימי על ידי שימוש בקו אחד של ריהוט, קצב וצבע. "הרציונל הוא ליצור חלל רב ממדים המשמש למגוון פעילויות כך למשל נראה כיום חללי תצוגה מודולריים, עמדות יעוץ פתוחות לקהל הרחב, אזור לקיום סדנאות לקהל פרטי ועוד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

אין עוד מלון כזה
מלון פוליהאוס תל אביב
אפשר כבר לשבת
Rolf-Benz
More than Less
אבירם-קושמירסקי עיצוב פנים
יצירות תאורה פסוליות
Aqua Creations
טובים השניים
ישראלביץ' אדריכלים

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר