והרי החדשות

תערוכת העיצוב במילאנו נחתמה לאחרונה וסימנה כמידי שנה את המגמות והטרנדים שישלטו בתחום עיצוב הפנים ביד רמה. קבלו הצצה לאלה העתידים להשפיע ולהופיע בבתים של כולנו.

זו השנה ה-56 שתערוכת העיצוב SALONE DEL MOBILE במילאנו מהווה מוקד משיכה לעשרות אלפי מעצבים, אדריכלים, קניינים וחובבי עיצוב מכל קצוות הגלובוס. התערוכה, שמתקיימת מידי שנה באפריל ונחתמה השבוע, נחשבת לחשובה ביותר ומציגים בה מעצבי העל ובתי העיצוב הנחשבים בעולם.

%d7%91%d7%90%d7%93%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%aa%d7%94-%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%92-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92-%d7%94%d7%90%d7%99%d7%98%d7%9c%d7%a7

באדיבות רשת אליתה ליוינג, המותג האיטלקי BONTEMPI, צילום: יחצ

 

התערוכת השנה היתה ססגונית ומגוונת במיוחד. קשה היה להתעלם מהנסיון לתת מענה על פתרונות עיצוביים לדברים שנוגעים לכולנו- חשיבה פרקטית על מציאת פתרונות איחסון, תפיסה חדשה לשימוש בחומרים ברי קיימא ושימוש בצבעוניות על זמנית שתתאים גם עוד שנה- כל אלה ועוד מסמלים את תפיסת העיצוב שתלווה אותנו בשנים הבאות.

נראה כי 2017 מסמלת תפנית ביחס לתמות העיצוב אליהן הורגלנו בשנים שעברו. אותה מגמה, שנצפתה בינואר השנה בתערוכת Maison &Object בפריז, המשיכה גם במילאנו וחשפה חגיגה של צבעים, פטרנים וקונטורים יחודיים ושימוש בהרבה חומרים טקסטוראלים ועשירים. אך בד בבד, אלה שהספידו את המנימליזם בתחילת השנה, הופתעו לראות בתערוכה שימוש נרחב בחומרים טבעיים ונטורליסטים כמו האבן והבטון. אם בעבר בלט השימוש בחומרים בעיקר במרחב שמחוץ לבית, ב-2017 ניכר השימוש בהם גם ביצירת פרגודים, גופי תאורה, פלטות לשולחנות ושידות ואפילו פרגודי חציצה בין חללים. נדמה שהחוץ נכנס פנימה במלוא כוחו וממשיך באופן רציף את מגמת העיצוב בר הקיימא שרק מתעצם עם השנים.

 

versace-%d7%9c%d7%94%d7%a9%d7%99%d7%92-%d7%91%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%aa-%d7%97%d7%9c%d7%9e%d7%99%d7%a9

VERSACE, להשיג בחברת חלמיש

 

הבטון, ששלט באדריכלות הברוטליסטית בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת חזר למרכז הבמה לפני כשני עשורים כמוטיב המשמש בעיקר ליצירת מעטפת תעשייתית שנתפסת לא אחת כקרה ומנוכרת. שימוש בבטון כמוטיב דקורטיבי ברהיטים תוך שמירה על מינון מדוייק ושימוש בצורות ובמרקמים כמו שנצפו בתערוכה מאפשר לו להיקלט בחלל כגורם מאזן והוא עתיד להשתלב באופן הרמוני  במכלול העיצוב מבלי לשוות לו מראה קר ומנוכר. זאת ועוד, הבטון במראהו המחוספס משרת מטרה נוספת. בהיותו גם חומר קשה-רך, עם פני שטח שאינם חלקים, הוא גם פועל טוב מבחינה אקוסטית.

 

%d7%a0%d7%99%d7%92%d7%90-%d7%a9%d7%a3-%d7%94%d7%95%d7%9d-3

ניגא- שף הום 3

 

הבטון והאבן בלטו בתערוכה לא רק בתצורתם הטבעית. נראה שימוש נרחב בטכנולוגיות חדישות המאפשרות שימוש בחומרים אקרילים ותעשיתיים במראה המזכיר אחד לאחד את החומר האמיתי. בכך, המותגים והמעצבים שבחרו להשתמש איפשרו יצירת אלמנטים קלי משקל יחסית ומוביליים.

%d7%91%d7%90%d7%93%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%aa%d7%94-%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%92-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92-%d7%94%d7%90%d7%99%d7%98%d7%9c%d7%a7

באדיבות רשת אליתה ליוינג, המותג האיטלקי BONTEMPI, צילום יחצ

 

גם לדבריו של מעצב הרהיטים יפרח בן צבי בלטו השנה החומרים הטבעיים: "אם בתערוכה של 2016 עוד ראינו פה ושם נגיעות של חומרים תעשיתיים, הרי שהשנה השתלטו כמעט לגמרי החומרים הטבעיים- בלטו במיוחד הברונזה והפליז. בשתיהן נעשה שימוש בשלל סגנונות העיצוב והן משרתות היטב גם את הקו המינימליסטי והנקי. זאת ועוד, אם בתערוכה הקודמת עוד ראינו פה ושם פרטי ריהוט צבועים בתנור (שלייפלק) בגוון לבן, הרי שב-2017 בלטו הצבעים החמים והפסטלים".

 

%d7%91%d7%90%d7%93%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa-domus-%d7%95%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92-%d7%94%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%98%d7%99-pt-%d7%a7%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%98

באדיבות DOMUS וילונות, המותג הבריטי PT, צילום יח"צ

 

ככלל, בן צבי מציין כי, "על אף שהתערוכה היתה מאוד מגוונת, כמעט כל החברות והמעצבים בחרו לתת מימד בולט למגמות בחומרים. בלטו במיוחד בדים בטקסטורות ומרקמים רכים ועשירים בצבעוניות פסטלית בולטת, לעיתים אקסטרווגנטית של כחולים, ירוקים,צהובים ואדומים, ובנוסף, בלט הורוד העתיק".

 

%d7%91%d7%90%d7%93%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%a7%d7%9e%d7%97%d7%99-%d7%aa%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92-artemide-%d7%a7%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%98-%d7%a6%d7%99%d7%9c%d7%95

באדיבות קמחי תאורה, המותג ARTEMIDE, צילום Pierpaolo Ferrari

 

ואכן, בביתני התערוכה בלטה נוכחותו של בד הקטיפה- אותו בד מלטף, נעים, מפנק וחמים שמזוהה בעיקר עם בתי המלוכה והאצולה, ובתים בסגנון קלאסי-כבד של שועי עולם, הופך ב-2017 למוטיב חיוני ביצירת מראה עשיר ודינמי גם בבתים בעיצוב אקלקטי ואף מינימליסטי.

יחודה של הקטיפה הוא בכך שהיא מתעתעת ויוצרת גוונים שונים בהתאם לזווית שמתבוננים בה וזהו בדיוק המוטיב שהופך אותה לאטרקטיבית בחלל המודרני והדינמי. כיום, בניגוד לעבר הקטיפה נארגת לרוב מחומר סינטטי (פוליאסטר) במגוון רחב של צבעים, עם הדפסים ושילובי צבעים.

הקטיפה הסינטטית מאפשרת את התאמתה גם לאקלים הישראלי- מחד היא מספקת מימד של חמימות ומאידך, נעימה, לא מחממת וקלה לתחזוקה. בתערוכה היא בלטה בריפודי המיטות, הכורסאות, הספות, כסאות וכריות הנוי.

יתרון בולט של הקטיפה הוא ביכולתה ליצור רמת הצללה גבוהה, בפרט בחדרי קולנוע ביתיים. בתערוכה הוצגו אינטרפטציות שונות של קטיפה ופתרונות לבתים רחבי ידיים בהם היא מאפשרת יצירת תחושת חמימות ומרבים להשתמש בה ליצירת וילון קטיפה וריפוד רהיטים. בתחום הבתים הקטנים הוצגו בתערוכה פתרונות והשראות בתחום הריפוד בלבד.

 

%d7%a4%d7%99%d7%98%d7%a8%d7%95-%d7%a8%d7%99%d7%94%d7%95%d7%98-%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93%d7%99-aeron-herman-miller-3

פיטרו ריהוט משרדי, AERON – HERMAN MILLER

 

בן צבי מוסיף ומספר על מגמה בולטת ומעוררת והשראה: "ניכרו הרבה שיתופי פעולה בין חברות, מותגים ומעצבים. כך למשל מותגי התאורה חברו לחברות הטקסטיל, חברות ריהוט בולטות למעצבי על וכן הלאה. יחד הם השכילו ליצור חללים מושלמים ללא דופי עם פריטים רבים, שונים בתכלית שדיברו באותה שפה ויצרו הרמוניה מושלמת. את המוצרים והדוגמאות שהורגלנו לראות החליפו אלמנטים ויזואלים עוצמתיים, בלטו במיוחד טפטי החרקים בביתן המשותף של סטודיו moooi ומעצב העל מרסל ונדרס שלא רק יצרו עניין בתערוכה עצמה אלא יצרו חוויה דרמטית שממשיכה הרבה הלאה".

 

%d7%91%d7%90%d7%93%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%93%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%a1%d7%99%d7%9c-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92-olivari-%d7%a7%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%98-%d7%99%d7%97%d7%a6

באדיבות דומיסיל, המותג OLIVARI, צילום יחצ

 

השנה היתה זאת שנתם של מותגי התאורה וחברות המתמחות בריהוט למשרדים וחללי עבודה ועם זאת, בהחלט בלטו גם מותגי המטבחים וחדרי הרחצה שהפליאו גם הם בתצוגת קולקציות חדשות ומפתיעות. זאת ועוד, כמידי שנה, לתערוכה עצמה נלוו מגוון עצום של אירועים, תצוגות וחללי POP ART  שהתקיימו ברחבי העיר ונדמה שמוקד תשומת הלב הינו פסטיבל העיצוב שמתקיים מחוץ לגני התערוכה ולאו דווקא התערוכה עצמה.

AERON , שזכה ככיסא העשור מטעם Industrial Designers Society of America, מוצג כדרך קבע בתערוכה במוזיאון ה-MoMA בניו יורק, ונחשב לכיסא המנהלים/עובדים הטוב והנמכר ביותר בעולם (7 מיליון כיסאות). ה-AERON CHAIR האייקוני של מותג היוקרה HERMAN MILLER, מיובא ארצה בלעדית על ידי 'פיטרו ריהוט משרדי' ,  זוכה כעת לאינטרפרטציה עדכנית המותאמת לצרכי העובד בסביבת העבודה הדינמית העכשווית.  הכיסא במתכונתו העכשווית מציג שיפורים טכנולוגים וארגונומיים שמשפרים את גמישותו המודולרית של הכיסא ועיצובו  כמו גם ערכים מוספים חשובים – בריאותיים ופיזיולוגיים של המשתמשים בו. בכך, נותן הכיסא במתכונתו החדשה מענה  לעובדים בחללי העבודה הדינמיים. להשיג בפיטרו, ריהוט משרדי.

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

לצלם אדריכלות
מושי גיטליס - צילום
כיף לעבוד
מאיה האזרחי עיצוב פנים
בית עתיר ברזל
ארטפרו
גיאומטרית מדודה
אבירם- קושמירסקי תכנון ועיצוב פנים
דירה בוהמיינית
סטודיו PLAS

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר