ויהי אור!

כולנו יודעים כמה משמעות יש לתאורה באופן שבו מוצגים חללים, אביזרים ואפילו אנשים. כוחה של התאורה לשנות את מראה החדר הוא גדול. רגע לפני חג האורות, אספנו עבורכם מספר דגשים חשובים שיישומם עתיד לשנות את תפיסת העיצוב של החלל כולו.

 

תכנון ועיצוב טל תמיר, צילום עודד סמדר

 

ההשראה לאפקטים של התאורה העכשווית לקוחים מעולמות תוכן שונים וככל שתחום עיצוב הפנים הולך וצובר תאוצה הופכת לאקוטית ביצירת חלל ביתי חמים ומזמין. חג האורים, מזג האוויר החורפי והעובדה שמחשיך כ"כ מוקדם הם בדיוק הסיבות בגינן מומלץ "להפשיל שרוולים" ולצאת במלאכת שדרוג התאורה בחללי הבית השונים שיכניסו אור- תרתי משמע.

 

הלל אדריכלות ועיצוב פנים, צילום עודד סמדר

 

"ניתן להקביל את ההארה הביתית לתאורה שאנו רואים בתחום התיאטרון", אומר לירן אלקולומברי, מנהל השיווק של חברת קמחי תאורה. לדבריו, "בתאורה זו נעשה שימוש רב ליצירת אשליות דרמטיות המקדמות את מהלך המחזה על הבמה".

 

האפקט הראשון שמומלץ לאמץ בעת תכנון תאורה מחודשת.

 

ישראלביץ אדריכלים, צילום עודד סמדר

 

לבית היא הטמעת צלליות של גופי תאורה היוצרות צל בדוגמאות שונות על הקיר, התקרה או הרצפה. שימוש בתאורה מסוג זה ישווה לחדר גדול תחושה של חלל אין סופי בו מרחפות דמויות באופן חופשי. אלקולומברי אף לוקח את הרעיון צעד אחד קדימה ומדגיש: "אם גוף התאורה ימצא בתנועה, תוכלו "להדליק" מסיבה תוססת משלושה אנשים בלבד".

 

 

תכנון ועיצוב לוי חמיצר אדריכלים, צילום איתי בנית

 

לאפקט הצלליות מצטרפות קרני האור היוצאות מגוף תאורה ויוצרות על הקיר צורות של שמש, X ועוד. לקרני האור תכונה של מיקוד תשומת הלב על הקיר או האובייקט עליו הן "נופלות" והן יקנו אווירה אומנותית ומשוחררת.

 

שירלי דן, בעלת המשרד 'דן אדריכלים' מוסיפה ואומרת כי, "אפשרות נוספת למיקוד תשומת לב היא באמצעות אלומת האור. האלומה מגיעה אלינו גם היא הישר מאולמות התיאטראות. אלומות האור יוצרות עיגול של אור  בנקודת המפגש שלהן ותורמות להעמקת הדרמה בנקודה ספציפית בה תבחרו. היפה באלומות האור הוא שבכל רגע נתון ניתן למקד אותן על אובייקט אחר בחלל ובכך לשנות אותו בתנועת יד קלה".

 

לדרמה ניתן להוסיף נופח וצבע על ידי שימוש בחומרים מיוחדים, שבשילוב עם גופי התאורה יאפשרו לנו לצור אוירה של מסתורין. חומרים אלה יכולים להיות בדים שונים, פלסטיק, נייר זכוכית וכל חומר שאיננו אטום מידי, דרכו יעבור האור מטמורפוזה בחלל.  חשוב מאד שלחומר יהיה צבע כלשהו, שלא רק יפזר את האור בצורה שונה אלא גם יתבל אותו לפי מצב הרוח.

 

ואם בצבע עסקינן, מציג לפנינו אלקולומברי את אפקט החלפת הצבע. מדובר בגוף תאורה מרהיב המחליף צבעים תוך כדי תנועה. בתאורה זו נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו למיליוני גוונים להתחלף אצלכם בסלון. קמחי מתאר אפקט זה כ"תאורה עתידנית לאירועים מיוחדים".

 

THE BUTCHERS FURNITURE – צילום גלעד רדט

 

 

בכל אפקטי התאורה באשר הם, יש עקרון אחד מוביל, להשאיר מעט חושך, שכן ללא חושך לא נוכל להתבטא באפקטים של אור. לכן, כשאנו מתכננים אזור עם אפקט תאורה יש לשמור באדיקות על רמה מסוימת של חושך.

 

דן מספרת כי  היא משתדלת לעשות שימוש רב בתאורה ירוקה, שזה אומר שימוש בנורות לדים חסכוניות: "כל תאורה מחמיאה בהתאם למה שאנו רוצים להאיר. לדוגמא – פסל או תמונה מיוחד בסלון, אאיר אותו עם גוף תאורה מינימליסטי וסמוי המאיר נקודתית אך ורק לאובייקט הרצוי.  מבחינתי התאורה היא מרכיב עיצובי מהחשובים ביותר. בכל פרויקט התאורה מחדדת את היופי של הפרויקט. התאורה "מדברת".

 

תכנון ועיצוב ניצן הורוביץ, צילום עודד סמדר

 

עוד אומרת דן, כי ברמת התחזוקה הלד הוא הכוכב הבלתי מעורער בענף התאורה: "לרוב, כאשר אני מתייחס לפרויקטים מסחריים אני עושה שימוש בתאורות שמחיאות למוצרים עצמם. ישנן תאורות מיוחדות לאוכל ולמוצרים".

קרן ברנדס, מעצבת הבית של חברת חותם- עיצוב חובק עולם, מסבירה, כי "באמצעות התאורה ניתן לעשות אפקטים בחלל ולהדגיש אובייקטים מיוחדים. בנוסף, עם תאורה נכונה אפשר גם להסתיר את "הבושה" בכך שמורידים את התאורה מהתקרה ועושים שימוש בגוף תאורה עומד ועושים שימוש בתאורה עמומה מאוד. בדרך זו אין מבט ישיר לחלל, ויוצרים אווירה חמה ורומנטית ועל הדרך "מסתירים" את הבושה. בנוסף, במידה ויש אלמנט מפריע (לדוגמא צנרת, צינור מיזוג, חשמל וכל סוג של תשתית שאין אפשרות להזיז) בתקרה ואין אפשרות להנמיך את התקרה, "מלבישים" את התאורה על גבי אותו אלמנט לאחר שצובעים אותו".

עוד אומרת ברנדס, "כי התאורה הפכה להיות סוג של תכשיט בבית. צריך לעשות שימוש בתאורה כדי לתת נקודות הדגש/הסתרה. אני מתייחסת לתאורה כמו עגילים, משהו שנופל בצורה עדינה. היא דומיננטית, וחובה שיהיה מותאם לחלל במדויק. ההמלצה הטובה ביותר היא לבחור גוף תאורה אחד מדהים וטוב. אבל אחד. חשוב שהגוף תאורה ימוקם בפינת האוכל.   להבדיל מפינת האוכל חשוב שהגוף תאורה בסלון יציף באור עדין ורך – זה התפקיד שלו. בחדר השינה אפשר לייצר דרמה רומנטית, שם אפשר להשתגע עם תאורה צבעונית, תאורה מחליפה צבעים, תאורה מתקפלת כמו אוריגמי ועוד. הרעיון שנוכל להגביר או לעמם את התאורה".

 

תכנון ועיצוב שירלי דן, צילום גלעד רדט

 

"היום רוב גופי התאורה מגיעים עם נורות לד חסכוניות,  כך שאפשר להשאיר אותן דולקות כמעט עשר שנים בלי להחליף נורה ועם אפס תחזוקה" מסכמת ברנדס.  "אישית אני ממליצה לא לעשות שימוש בגופי תאורה שקועים, אלא במנורות צמודות תקרה".

 

באדיבות קמחי תאורה, קרדיט יחצ

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

אין עוד מלון כזה
מלון פוליהאוס תל אביב
מניו-יורק באהבה
Water Designs
Biscuit Time
PARQUETEAM
שינה פרטית
PRIVATE ROOM
עיצוב לסטארטאפ
architectica - ארכיטקטיקה

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר