חוזרות למרכז

לאורך מאות בשנים הן היוו את אחד הפריטים המרכזיים בבית, מאז נעלמו אבל עכשיו הן חוזרות ובגדול- הספריות! כיום הן משלבות בין תצוגת ספרים לפרטי אקססוריז וחפצים סנטימנטליים שאספנו בטיולים, קיבלנו במתנה מאדם יקר, נתפסות כפריט אמנותי מרכזי בחלל ובחלק מהמקרים אפילו כסמל סטטוס. קבלו מספר רעיונות ודרכים להחזיר את הספריות באדפטציה עכשווית למרכז הבמה.

השימוש הקלסי שאפיין את הספריות עד לפני מספר עשורים פס מן העולם. אם בעבר שימשו לתצוגה של ספרים, אנציקלופדיות ותמונות, הרי שכיום כל אלו הפכו לממוחשבים ואינם מסמלים עבור רבים כסמל סטטוס תרבותי. בחלק גדול מהבתים ניכר כי הספריות עברו ממרכז החלל הציבורי לחדרים הפנימיים בעיקר בשל העובדה שהן מתנגשות עם הסגנון המינימליסטי ששולט כיום בארץ.

 

 

THE BUTCHERS FURNITURE עיצוב יערה ציקורל, צילום שירן כרמל

 

 

עם זאת, בשנים האחרונות ניכרת מגמה שמחזירה את עטרה ליושנה- הספריות חוזרות למרכזי הבתים והופכות ל- FOCAL POINT בזכות אדפטציה עיצובית עדכנית שהופכת אותן לפרקטיות ולא פחות חשוב מותאמות כמו כפפה ליד לעיצוב כל בית".

לדברי אדם אפרת, מבעלי THE BUTCHERS FURNITURE, "הספרייה הפכה בשנים האחרונות לרהיט דינמי ומודולרי ומהווה בלא מעט בתים את המוקד של החלל. בין אם מדובר בספריה לסלון או לפינת העבודה, זאת הפכה להיות כלי עזר מצוין לקונספט הבית ואופי בעליו. ניתן למצוא היום ספריות שקונספט העיצוב שלהן נוצר בהשראה נוסטלגית תוך מתן אינטרפרטציה עכשווית  ומודרנית.

עיצובן חושף את היופי בפשטות, תוך יצירת פרשנות חדשה של מסורת ואומנות. גוף הספריות מיוצר ממגוון עצים טבעיים וגושניים כדוגמת אלון צרפתי, אגוז אמריקאי, ליבנה ונוספים. באלה משולבים בעבודת יד אלמנטים ממתכת, זכוכית ואבן, שמסייעים ביצירת נופך קלאסי וקסום בחלל. התוצר המוגמר עתיד ללוות את בני הבית לאורך שנים ולהוות חלק אינטגרלי מהסיפור המשפחתי".

זאת ועוד מוסיף אפרת כי, "במקרים אלה, את מבנה הספרייה ניתן ליצור מבין מבחר גדלים, חומרים וסגנונות המוצעים ובכך ליצור את המראה האידיאלי לחלל. בייצור של כל אחת מהן ניכר כי צוות האמנים שוקד על  כל פרט תוך שימוש בשיטות בנייה מסורתיות ומודרניות, תוך  תשומת לב ודיוק לכל חיבור, שיוף, ליטוש וניסור".

 

 

עיצוב ניצן הורוביץ, צילום עודד סמדר

 

לדברי פורמן, הספריות בעלות חוזק מבני גבוה מהרגיל, הן מודולריות ומתוכננות כיד הדמיון על פי צרכיו הספציפיים של כל חלל. ניתן לעצב ולייצר חלוקות שונות של הספרייה, כך שתהיינה כוורות פתוחות  או סגורות, עם או בלי גב ובשימוש נבחר של חומרים כגון עץ, זכוכיות וכיוב'. את פרופילי האלומיניום עצמם ניתן להשאיר במראם הטבעי או לחילופין לצבוע בהתאם לצרכי הלקוח בכל גוון מתוך מניפת ה- RAL.

 

תכנון ועיצוב טל תמיר, צילום עודד סמדר

 

לדברי מעצב הפנים ניצן הורוביץ, על מנת לא ליצור עומס גרפי וגודש צורני בחלל של פריטים המוצגים בספריה, מומלץ לתכנן קומפוזיציה מבעוד מועד של הנחת הספרים והאביזרים. "מומלץ לבחור בקומפוזיציה שתהיה נאמנה לסגנון החלל", אומר המעצב. "לחלל מודרני למשל ניתן לבחור בקומפוזיצה א-סימטרית, או בהעמדה משולבת של ספרים המונחים אופקית ואנכית". זאת ועוד, הורוביץ ממליץ לתכנן מראש כחלק מהקומפוזיציה את מיקומם של פרטי הנוי והאקססוריז על מנת ליצור תמהיל מושלם בין כל הפריטים. "ספריה שתוכננה מראש עוזרת באירגון החלל בכללותו. מעבר לפן העיצובי, היא מספקת אלמנט פרקטי, שיכול לשמש גם כמחיצה המפרידה בין חללים או פונקציות בחלל ומאפשר באירגונו.

 

באדיבות קמחי תאורה, צילום ג'ן לרסן

 

לדברי מעצבת הפנים טל תמיר ניכר כי במקרים רבים הפכה הספרייה ל-center peace של החלל:

"יותר ויותר משתמשים כיום בשירותי CUSTOM MADE על מנת להתאימן  באופן מדוייק למידות הבית, גובה התקרה בחלל והשימושים הספציפים שרלוונטיים עבורו. זאת ועוד, בספריה אחת ניתן לשלב מדפים בעוביים שונים, עם תאים בגדלים שונים, חלקם סגורים וחלקם פתוחים וכמובן קיימת האפשרות להחליט האם הספריה תשמש כמחיצה בין חללים ויהיה ניתן להשתמש בה משני צידיה או שתהיה מוצמדת לאחד הקירות.אחת המגמות השולטות כיום בתחום היא שימוש בחומרים משולבים- חומרים ברי קיימא כגון עץ מלא, פורניר מתכות וזכוכית עם חלקי עץ צבועים בצביעה בתנור. הטכנולוגיה העכשווית מאפשרת מראה נטול חיבורים או תפרים בזכות מחברים מיוחדים נסתרים המבטיחים גימור מושלם.

 

THE BUTCHERS FURNITURE – צילום גלעד רדט

 

לדברי שירלי דן, בעלת המשרד 'דן אדריכלים',  חשוב בטרם ניגשים לתכנן את הספריה, למדות כל פרט ופרט בדגש על הספרים לפי עומקם, גובהם ורוחבם על מנת לאפשר אדפטציה מושלמת שתוביל למראה מהוקצע בחלל. "גובה ספרי קריאה אינו עולה על 20 ס"מ כך שהמדפים המיועדים עבורם צריכים להתבסס על מידה זו. אם זאת קיימים ספרי השראה, אומנו, עיצוב וכיוב', שגודלם אינו רגולרי ולכן חשוב להקצות להם מדפים יעודיים. יש הבוחרים בשיטת סידור שונה על פי צבעי כריכת הספר ובכל מקרה, התכנון צריך להעשות מראש.

 

 

באדיבות אליתה ליוינג, צילום בנג'מין פול

 

לדברי מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, "בחלק גדול מהבתים, הפכה הספריה לאלמנט תצוגה של אקססוריז. במקרה כזה הוא ממליץ  על פריטים מעוצבים המייצרים מראה תוסס וצבעוני במאסה נכונה בחלל כולו. בניגוד למקובל ובמידה והחלל מאפשר זאת, ניתן להציבה בקידמתה של ויטרינה מוארת או חלון המשלב בין האור הטבעי לחפצים."חשוב להקפיד לשמור על מרווחים נדיבים בין המדפים וזאת על מנת לתת לאור לחדור פנימה בצורה נעימה ומבוקרת". בן צבי ממליץ בנוסף "לא להרתע ולהעיז בפיתוח חומרים או פרטים מיוחדים שיהפכו את הספרי ל-PEACE  שאין שני לו.  עבור חלק מהפרוייקטים אני  מפתח פרטים יחודיים המאפשרים קבלת מדפים דקיקים ועם זאת עמידי ובעלי כושר נשיאה, מחומרים הנאמנים לקונספט העיצוב של הפרויקט."

 

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

 

בן צבי מדגיש כי "הטיפול האפקטיבי ביותר למניעת מראה מאובק הוא בחירת גוונים בהירים לספריה. האבק מטבעו בהיר כך שספרייה בגוון שחור מבריק ודומיו יגרמו לאבק לבלוט. גוונים בהירים כמו לבן על גווניו, גרייז' ושמנת יטשטשו אותו, מה שאגב לא סותר את העובדה שיש להקפיד ולנקות את המדפים אחת לתקופה". זאת ועוד, בן צבי ממליץ לא להשתמש בתכשירי ניקוי והברקה על האבק עצמו, פעולה שתהפוך אותו לבוץ. שמירה אידיאלית על ספריה עשויה עץ טבעי היא שימוש בלכה על בסיס אקרילי הנחשבת לחזקה, עמידה ואינה גורמת לעץ להזהיב. כמו כן ממליץ המעצב לעבוד עם לכה בדרגות ברק נמוכות, (בין 15-20%),  על מנת לשמר את המראה הטבעי של העץ.

 

 

שירלי דן, צלם גלעד רדט

 

מכיוון שמרבית הספריות מכילות מאסה גדולה של פריטים בפרט ספרים שמשקלם המצטבר גבוה, יש חשיבות מכרעת לקונסטרוקציה ולחיזוקים על מנת שהספריה לא תקרוס או חלילה תתהפך על אחד מבני הבית. בן צבי מבהיר כי באופן טבעי, ספריה בעלת רגליים נחשבת לבטיחותית יותר אך גם עבורה יש לבצע חיזוקים בקיר: "הפרופורציות בין העומס שמופעל על הרגליים, עומק המדפים ומשקל הספרים יכולות להביא להתהפכות הספרייה", אומר המעצב. "חשוב להקפיד לקבע את הספריה לניצבים הנמצאים בין לוחות הגבס. כשמדובר בספריה צפה החשיבות לכך היא מכרעת. אם בקיר גבס רגיל הניצבים נמצאים במרחק 60 ס"מ בין האחד לשני, באיזור בו מתוכננת ספריה יש לדאוד לניצבים במרחק של 30 ס"מ בין האחד לשני. ובנוסף לוח עץ המותקן עליהם הפונה לכיוון החזית המיועדת, כך הברגים עוברים דרך המתכת ונתפסים בעץ".

לדברי בן צבי, "ההבדלים המהותיים בין ספריות הממוקמות בחלל הציבורי לבין ספריות בחדרים הפרטיים סובבים בעיקר סביב העיצוב עצמו ובחירת חומרי הגמר. "בדר"כ בחללים ציבוריים יש נטייה לבחור בעיצוב ניטרלי, על זמני וייצוגי", הוא אומר. "יש דרישה לעבודעם חומרים שאינם טרנדיים בצבעוניות שקטה וקלאסית זאת על מנת להבטיח את הרלוונטיות של הרהיט גם שנים אחרי". זאת ועוד, מוסיף המעצב כי בחדרי השינה ניתן קצת יותר "להתפרע" מבחינת הצבעוניות. בדר"כ נפגוש בחללים אלו בספריות עשויות מעץ אלון, אגוז או MDF בגמר אפוקסי. במידה ומדובר בספריות צבועות, חשוב ביותר להקפיד לעבוד עם צבעים על בסיס מים שאינם רעילים".

 

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

משנה את חוקי המטבח
איילמינם, - יבואנית LAMINAM
מעצב רדי-מייד
lovka
חכם על הבית
HOMETECH
הסיפור של גורדוניה
רן ומוריס אדריכלות ועיצוב
גלריה למעצבים
חאמש - גלריה לעיצוב הבית

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר