מהפכה בעיצוב חללי מסחר

בישראל חלה בשנים האחרונות מהפכה של ממש  בכל הקשור לחללי מסחר. חברות רבות, מבינות שתכנון נכון, ועיצוב מעורר השראה, הם ממקדמי המכירה מרכזיים ליצירת חווית לייף סטייל וכפועל יוצא, לבואם של הקונים.

שנת 2016 מוכיחה כי אחוז הפרוייקטים הפרטיים והמסחריים עליהם אמונים מתכננים ומעצבים לעלות. פרט לפרוייקטים פרטיים, גם עסקים ורשתות שעד כה נתפסו עבור הצרכן כחלל "מעבר" המשמש לשופינג בלבד, משנים את פניהם ללא היכר מתוך הבנה שעיצוב החלל מהווה מנוף עקרי לכמות הכניסות והמבקרים בבית העסק, למכירות עצמן וגם לעובדה שהוא מביא לתפוקה גבוהה יותר של צוות העובדים.

 

בית טמבור, עיצוב: ניצן הורוביץ, צילום רועי ברקוביץ

retail is detail – בית טמבור, עיצוב: ניצן הורוביץ, צילום רועי ברקוביץ

 

הצרכן מצידו אינו מסתפק בכניסה אקראית לחנות זו או אחרת. רבים מחפשים חוויה שונה וייחודית שאין שניה לה. מפתיעה במיוחד היא התחזקותם של סופרמרקטים לממכר מזון שהופכים אט אט לחנויות בוטיק המדמות את השווקים הציוריים שהורגלנו לראות עד כה באירופה.

"ישראל כיום ניצבת בחזית אחת יחד עם מדינות בהן תודעת העיצוב והמכירה הולכות יד ביד ומשרתות אחת את השניה", אומר האדריכל האיטלקי מיקלה סימאונה המתמחה בתכנון ועיצוב דירות ובתי יוקרה, חנויות בוטיק ומרכזים מסחריים ביניהן יינות ביתן, חנויות הבוטיק של רשת HERMITAGE, WONDERFUL MARKET  בנצרת ונוספים.

 

אולם תצוגה חמת, צילום דודי מוסקוביץ'

אולם קונספט ייחודי המיועד לקהל המקצועי של חברת חמת, צילום דודי מוסקוביץ'

 

סימאונה מסביר כי המגמה צוברת תאוצה וניתן לראות את המהפכה ברשתות שיווק רבות: "כיום, גם כשהצרכן הישראלי הולך לקנות מוצר בסיסי כמו חלב, הוא זוכה לחלל שהושקעה בו מחשבה רבה בהיבט התכנוני והעיצובי. היצע הרשתות גדול וכפועל יוצא גם התחרות הולכת וגוברת. כיום מבינים שחווית הקניה היא ערך בלתי נפרד מהצלחת העסק (retail is detail). התכנון והקונספט הם נגזרת של DNA החברה ונאמן לאסטרטגיות השיווק והמכירה שלה. למעשה הם כלי עזר שמטרתם לחזק את הקשר עם הלקוחות ולמתג את החברה על פי מאפיינה והתפיסה הציבורית שלה.

דוגמה בולטת לכך היא חנות הדגל החדשה של רשת HERMITAGE שתכנן סימאונה. חנות הבוטיק נפתחה לאחרונה במרכז הקונגרסים בחיפה ונחשבת לגדולה בתחומה בישראל ולאחת הגדולות באירופה. לדברי סימאונה, "הקו שהנחה אותנו לאורך כל התהליך, היה הרצון ליצור הקשר תרבותי בין מתחם מודרני ועדכני לבין תרבויות בהן אוכל ויין הינם בלתי נפרדים". לדבריו, "המטרה היתה ליצור מתחם שנאמן למאפיינים ההיסטורים של המוצר עד לכדי יצירת הרמון המקדש את הנאות החיים. הצלחת מתחם מסחרי טמונה ביכולת של האדריכל ליצור זרימה טבעית ואוריינטציה המקלה על הלקוח ויוצרת תחושת שייכות כבר מהדקה הראשונה".

 

קונספט עיצוב חוויתי ברשת HERMITAGE - חנות בוטיק של יין ותרבות בתכנון מיקלה סימאונה.

קונספט עיצוב חוויתי ברשת HERMITAGE – חנות בוטיק של יין ותרבות בתכנון מיקלה סימאונה.

 

אחת הרשתות הבולטות בארץ שהצטרפה לא מכבר למגמה היא רשת יינות ביתן שבחרה בסימאונה להוביל מהלך של שינוי קונספטואלי והפיכת של חלק מהסניפים לסניפי קונספט חווייתיים באווירה דומה לזאת של השווקים הציוריים בחו"ל. "הרציונל היה ליצור מוקד מכירה חוויתי ועוצמתי", אומר סימאונה, "המטרה היא להפוך בסופו של דבר את כל סניפי הרשת לכאלה המדברים באותה שפה".

 

חנות הבוטיק החדשה של HERMITAGE בחיפה, תכנון מיקלה סימאונה

חנות הבוטיק החדשה של HERMITAGE בחיפה, תכנון מיקלה סימאונה

 

אחת הדוגמאות לשינוי, ניכרת בסניף מודיעין שנפתח ממש לאחרונה: "התחושה היא של שוק אסתטי, רווי בצבעים, טעמים וניחוחות מגרים. הסניף כולו תוכנן באווירה של רחוב אלגנטי בו איזור באסטות הירקות ניצב אל מול קיר מרפסות פריזאיות. באיזור המעדניות תוכנן בית הקפה המתאפיין בצבעו השחור והדומיננטי. הוא משלב עבודות פרזול מיוחדות ואריחים שנבחרו בקפידה ומרקיזות. כולם יחד משתלבים ויוצרים הרמוניה. הלקוח חווה הלכה למעשה הליכה בתוך רחוב מקורה. השימוש בתאורה חכמה ומחמיאה היא חלק בלתי נפרד בתכנון של סימאונה.

 

יינות ביתן סניף מודיעין, תכנון מיקלה סימאונה, צילום עודד סמדר

עבודות פרזול מיוחדות ביינות ביתן סניף מודיעין, תכנון מיקלה סימאונה, צילום עודד סמדר

 

באיזור המעדניות תוכנן בית הקפה המתאפיין בצבעו השחור והדומיננטי. ביינות ביתן סניף מודיעין, תכנון מיקלה סימאונה, צילום עודד סמדר

באיזור המעדניות תוכנן בית הקפה המתאפיין בצבעו השחור והדומיננטי. ביינות ביתן סניף מודיעין, תכנון מיקלה סימאונה, צילום עודד סמדר

 

תפקיד האדריכל והמעצב בפרויקטים אלו אינו מסתכם כאמור בתכנון בלבד. "כשאני ניגש לתכנן חלל מסחרי מעניין אותי מאוד איך תיפקד החלל עד כה, אני מנסה לשאוב נתונים שמתבססים על מכירות, סטטיסטיקות וכל מידע נוסף איתו אוכל לבחון את טיבם של דרכי הפעולה עד כה, כולל שיטות מכירה ועוד", אומר מעצב הפנים ניצן הורוביץ, המתמחה בתכנון בחללים פרטיים ומסחריים, בהם אולם התצוגה החדש של רגבה, בית טמבור, ועוד.  "בנוסף, במידה ומדובר בהליך שיפוץ, עוד הרבה לפניו אני מקדיש זמן ללמוד את המקום והדינמיקה על ידי התבוננות מהצד ובחינת אופן התנהלות אנשי המכירות אל מול הלקוחות ולהפך".

 

בית טמבור, עיצוב: ניצן הורוביץ, צילום רועי ברקוביץ

בית טמבור, עיצוב: ניצן הורוביץ, צילום רועי ברקוביץ

 

הורוביץ מוסיף כי "כבר בפרזנטציה הראשונית מוצגת ללקוח החשיבה שמאחורי התכנון בהתייחס לאופן צורות המכירה ואלמנטים נוספים אליהם מתייחס המתכנן לאורך תהליך למידת המותג על רבדיו השונים. על בסיס זה בוחנים כלל הנוגעים בדבר צורות תצוגה שונות על מנת למקסם את מאפייני המוצר והמותג".

בתהליך התכנון מתבצעת במרבית המקרים עבודה משותפת בין המתכנן לאנשי השיווק והפרסום של המותג. תפקיד המתכנן הוא לשלב לאורך התהליך אלמנטים ויזואלים ואסטרטגיים שמקושרים למותג. "זה ממש לא נעצר ברמת שילוב הסלוגן או הלוגו", אומר הורוביץ, "יש כאן חשיבה מעמיקה כיצד מקשרים בין האני מאמין של החברה, הפילוסופיה של המוצר אותו הם משווקים, החומרים שנבחרים לעיצוב המעטפת ועד להתאמת האקססוריז המוטמעים בחלל".

כדוגמה הורוביץ נותן את בית טמבור אותו תכנן: "המטרה היתה להפוך אולם הכניסה וקירות התצוגה במקום לנגישים  ולהציג בצורה מיטבית את כלל החומרים אותם החברה מייצרת ומשווקת, בכך הצרכן חווה בצורה ברורה יותר את האופציות העומדות לרשותו ולבצע בחירה מושכלת.

המגמה אגב בולטת גם בקרב אולמות תצוגה המיועדים לציבור מקצועי. כך למשל חברת חמת HAMAT חנכה לאחרונה אולם קונספט ייחודי המיועד לקהל המקצועי, (בדגש על אדריכלים ומעצבים), המציג תצוגת תכלית מרשימה של כלל מוצרי הקבוצה. החלל אותו יצר האדריכל אושיר אסבן, כולל למעלה ממאה מ"ר המחולקים לחללי רחצה קונספטואלים באווירת בתי מלון וספא. בחלל המרכזי השתמש אסבן באריחי אבן בלו סטון כהה ברצפה המופרדים ע"י חלוקי נחל לבנים,  והתאים אדניות ברזל טבעי וזכוכית ובתוכן גינות קקטוסים אשר יוצרות הפרדה בין החללים השונים ומשרים אווירה רגועה וטבעית.

 

 

 

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

שלח מייל

סניפי קונספט חווייתיים ברשתות

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

מים כחול לבן
חמת
אקוסטיקה מעל ומעבר
אקומט מבית גולמט
ריצוף בקליק
בי-טק מוצרי בניה מתקדמים
אורבניות חמה בדירה
טבת אדריכלים
אשליה אופטית מוארת
studio Cheha

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר