תואר מעצב השנה

הכוכב זורח מעל ראשו של מעצב העל Konstantin Grcic (קונסטנטין גרצ'יץ'). עם עיצובים רבים שנכנסו לפנתיאון העיצוב, אייקונים המוצגים באוספי המוזיאונים הנחשבים בעולם ולאחר שקטף את תואר מעצב השנה לשנת 2015 ע"י המגזין הנחשב wallpaper (תואר אותו חלק עם מעצבת העל פטריישיה אורקיולה), הוא נבחר לכהן השנה כשופט בתחרות ולבחור את הזוכים בתארים לשנת 2016. תערוכת יחיד המוקדשת לעיצוביו לאורך השנים מוצגת בימים אלו במוזיאון העיצוב במינכן גרמניה. בתזמון מושלם, משיקה רשת MODY בימים אלו את קולקציית האריחים Numi בעיצובו.

 

מעצב העל Konstantin Grcic

מעצב העל Konstantin Grcic

קולקציית האריחים Numi בעיצובKonstantin Grcic ברשת מודי

קולקציית האריחים Numi בעיצובKonstantin Grcic ברשת מודי

 

בימים אלו סוגר מעצב העל קונסטנטין גרצ'יץ' מעגל עם תערוכת יחיד מקיפה במוזיאון בעיר הולדתו.
באמצעות למעלה מ-30 פריטים מארסנל העיצוב העדכני שלו, מציג גרצ'יץ', מעצב תעשייתי בהכשרתו, חלון ראווה אל יצירתו. העיצובים המוצגים בתערוכה, ביניהם מודלים המתארים את תהליך העבודה על אחד העיצובים המוכרים ביותר של גרצ'יץ', ה- Chair_ONE, כמו גם הפביליון המדובר שיצר עבור המותג אאודי לתערוכת מיאמי/באזל מחלקי Audi TT, בולטים בחדשנות הטכנולוגית יוצאת הדופן שלהם, ברמת הדיוק שלהם, בשימוש היעיל בחומרים ובצורניות המושלמת.

קונסטנטין גרצ'יץ הוא ללא ספק אחד המעצבים המשפיעים ביותר של זמננו. הוא נחשב לאחד המעצבים המקוריים, הבולטים והמעניינים הפועלים בסצנת העיצוב העכשווי. במהלך 25 שנות יצירתו, זכו עבודותיו לפרסים יוקרתיים רבים, ומספר אובייקטים שעיצב בשנים האחרונות אף צורפו לאוסף הקבוע של מוזיאון ה-MOMA בניו יורק. עבודותיו משלבות אסתטיקה תעשייתית עם אלמנטים ניסיוניים, אמנותיים.

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

 

גרצ'יץ' נולד בשנת 1965 במינכן שבגרמניה. הוא למד נגרות במכללת Parnham בדורסט שבאנגליה ולאחר מכן פנה ללימודי עיצוב בבית הספר המלכותי לאמנות בלונדון. עם סיום לימודיו ב- 1990 החל לעבוד בסטודיו של ג'ספר מוריסון. ב 1991 פתח את הסטודיו שלו KGID – "קונסטנטין גרצ'יץ' עיצוב תעשייתי" במינכן. מאז עיצב רהיטים, מוצרים לבית ופריטי תאורה לכמה מהחברות העיצוב המובילות בעולם, בהן ,Authentics, Moroso, Mutina, Plank, Muji, Flos, Magis. מאמבטיות ועד שולחנות וכיסאות, ממדפים ועד גופי תאורה – קונסטנטין גרצ'יץ' הצליח לגעת בשנות העשייה הרבות שלו במגוון עצום של תחומי עיצוב. כל אחד מהמוצרים שעיצב מאופיין במחקר זהיר על ההיסטוריה של העיצוב והאדריכלות ובתשוקה האינסופית שלו לטכנולוגיה וחומרים.
אחת מאבני הדרך המשמעותיות בקריירה של גרצ'יץ' היא ללא ספק עיצוב קולקציית "One" עבור המותג Magis המשווק בישראל ברשת טולמנ'ס, בשנת 2003. הקולקציה הכוללת רהיטים מאלומיניום יצוק, חלקם בשילוב בטון, עושה שימוש חדשני ומקורי בחומרים, והפכה לאחד מאייקוני העיצוב הידועים. גרצ'יץ' אומר על כיסא האלומיניום ה- "Chair One" כי הוא "בנוי כמו כדורגל – אוסף של פיסות קטנות ושטוחות שחוברו זו לזו בפינותיהן כדי ליצור צורה תלת-ממדית".

לעתים קרובות זוכים עיצוביו להגדרה "מינימליסטיים", אך גרצ'יץ' עצמו מעדיף לדבר על פשטות. מבחינתו, תפקיד המוצר מוגדר במונחים אנושיים, והעיצוב משלב קפדנות פורמאלית עם מידה רבה של הומור. גרצ'יץ' מתאר את סגנונו כ- "עכשווי, בר-ביצוע וריאליסטי". כך למשל, כשעיצב את גוף התאורה "May Day" עבור חברת Flos בשנת 1998, הוא למעשה עיצב מנורה שהוא עצמו רצה בה. באותה תקופה היה חשוב לו שתהיה לו מנורה שניתן להעביר בקלות מחדר לחדר ומדירה לדירה, ולכן עיצב מנורה שניתן גם לתלות, גם להניח כמעט על כל משטח וגם לשאת ביד. גם כיום מודה גרצ'יץ' שהוא מנחה את הצעירים העובדים בסטודיו שלו: "תעשה את זה פשוט, רדיקלי ויפה". ואכן רוב עיצובי KGID הם בדיוק כאלו.

כמעצב תעשייתי, גרצ'יץ' עוסק לרוב בעיצוב רהיטים וגופי תאורה. השנה החליט גרצ'יץ' להירתם להרפתקה מסוג חדש, בשיתוף פעולה עם מותג הקרמיקה האיטלקי מוטינה (משווק בישראל ברשת MODY). תוצאת שיתוף הפעולה הראשוני בין מעצב העל לבין המותג החדשני היא שיחה אמתית על אמנות, כחלק מהעיסוק הנוכחי של גרצ'יץ' ביחס לקשר בין עיצוב לאמנות עכשווית, אשר בא לידי ביטוי גם בפביליון שעיצב עבור אאודי בתערוכת מיאמי/באזל ובעבודות אוצרות אשר לקח על עצמו לאחרונה.

 

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

 

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

 

גרצ'יץ' מעולם לא עיצב אריחים עד לשיתוף הפעולה עם מוטינה. כמעצב תעשייתי אשר אינו עוסק באלמנטים האדריכליים, העיסוק ברצפות ובקירות נותר זר לעבודותיו. העיסוק הראשוני בנושאים אלו רתם את גרצ'יץ' למחקר ממושך ומעמיק ביחס לחומרים, טקסטורות, צבעים וצורות. הוא מספר שבעיצוב הקולקציה הראשונה עבור מוטינה הוא ביקש לתת במה לחומר הפשוט והעתיק, גוש החימר, אשר הופך באחת לרצפה ולחיפויים. הוא רואה בכך הגשמה של הרעיון הפילוסופי הבסיסי של גשטלט, לפיה השלם גדול מסך חלקיו.

תוצאת המחקר המתמשך והעבודה המשותפת עם מוטינה הינה קולקציית Numi – קולקציית אריחים שהיא סיפור של ניגודים. הקולקציה מורכבת מאריחים מרובעים בגודל 30 × 30 סנטימטר ו- 60 × 60 סנטימטר, בשישה צבעים שונים, הנושאים משחק מאט-מבריק הנוצר מזיגוג מבריק חלקי על גבי אריחי הפורצלן, במבנה גיאומטרי ב- 6 צורות שונות. לצד אריחים אלו, ניתן למצוא בקולקציה את אריחי Numini, גם הם מרובעים אך קטנים יותר, 5 × 5 סנטימטרים (אריחי מוזאיקה המגיעים בגליונות של 30 X 30 סנטימטר) – המבוססים על אותו העיקרון, אבל הפעם במראה מפוסל יותר, המתאפיין בפטרן שנוצר על ידי תבליט ולא על ידי זיגוג. 6 הצורות הגיאומטריות מגולפות על רקע מאט, אשר יחד עם הגימור החלק והגוונים המאובקים של האריחים בקולקציה, מדגישים את האפקט התלת מימדי ואת המראה התנועתי הלינארי (להשיג ברשת MODY).

גרצ'יץ' מסכם את ההתנסות החדשה עם מוטינה כחווייה מאתגרת ומעניינת, כניסה לטריטוריה חדשה ובלתי מוכרת. העבודה על אריחים חיזקה את המוטו שלו לאורך שנות הקריירה: למרות הזיקה לאמנות, עבודת העיצוב איננה אמנות לכשלעצמה. עיצוב חייב להיות פונקציונאלי, גם אם הוא תרבותי. לטענתו של גרצ'יץ', העבודה עם מוטינה חיזקה בו את התחושה הזו, מאחר ומוטינה היא חברה המייצרת עיצובים מיוחדים ומקוריים, ויחד עם זאת שימושיים ומתאימים לחיי היומיום.

 

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

באדיבות טולמנ'ס

tollmans20

 

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

קולעים למטרה
טולמנ'ס
תאורה דור שלישי
LIGHT HOUSE
מניו-יורק באהבה
Water Designs
יצירה לא שגרתית
אריאל צוקרמן
טובות השתיים
pas normal

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר