100 שנים של פשטות

השנה מציינים 100 שנים לתנועת הבאוהאוס ולהיווסדו של בית הספר לבאוהאוס. בית הספר הגרמני אמנם פעל במהלך 14 שנים בלבד (1919-1933), אך למרות חיי המדף הקצרצרים שלו הצליח להטביע חותם אדיר, עם השפעה ניכרת על מרחב האדריכלות והעיצוב של ימינו.

 

טולמנ'ס Photo by Karl Lagerfeld – CASSINA – Zig Zig chair design Gerrit T. Rietveld

 

המילה באוהאוס המתגלגלת על לשונם של רבים ברחבי העולם, הפכה שם נרדף לסגנון בנייה ייחודי. אלא שלמעשה, מדובר בשמו של בית ספר גבוה לעיצוב ואמנות אשר נוסד בגרמניה בשנת 1919 על ידי האדריכל וולטר גרופיוס, והפך לתנועה המייצגת רוח חדשנית ואוונגרדית ועיצוב פונקציונלי.

 

עיצוב שרית שני חי.

 

 

בית הספר הוקם לראשונה בווימאר, במטרה לסייע לגרמניה המוכה והשסועה לאחר מלחמת העולם הראשונה להשתקם מבחינה תרבותית וחברתית. בהמשך, בשנת 1925 הועתק מקום מושבו לעיר דסאו. בשנתו האחרונה פעל בית הספר בברלין, עד אשר נסגר בסמוך לעליית הנאצים לשלטון. בראשו של בית הספר עמדו האדריכלים וולטר גרופיוס, מקים בית הספר, האנס מאייר ולודוויג מיס ואן דר רוהה. הבאוהאוס דגל בחינוך חזותי, פוליטי ותרבותי בראייה הוליסטית, מתוך תפיסה אוונגרדית המתייחסת למרחב האדריכלי כאל כלי לשינוי חברתי.

בית הספר עסק בתחומים של עיצוב פנים ועיצוב רהיטים וכלי בית, ולמעשה מקצוע האדריכלות לא נלמד בו בשלב הראשון. היו בו מחלקות לציור, עיצוב גרפי, טיפוגרפיה, נגרות, אריגה, קדרות, צילום, תנועה ועבודה בברזל. בבסיס התפיסה עמד שילוב בין אמנויות, אומניות, מלאכות, ורתימתם לצרכים החדשים של העולם המודרני.

 

טולמנ'ס, קאסינה

 

תכני הלימוד בבית הספר הושפעו מאד מתהליכי האורבניזציה, מהצמיחה החדה במעמד הבורגנות העירוני בגרמניה, מתהליכי המכניזציה ומשיטות הייצור ההמוניות שהתפתחו באותה תקופה. הגישה דגלה בסגנון פונקציונאלי, חף מקישוטיות, המדגיש את האדם ואת צרכיו הפשוטים ומתנער מהסגנון המצועצע. שיטת הלימוד דגלה בגישה מולטי דיספלינרית, המשלבת בין עבודת הקראפט השונות לבין התיאוריות, כחלק מרכזי בתהליך החניכה, תוך קריאת תיגר על ההבחנה הדיכוטומית שהייתה נהוגה בין אמנות "גבוהה" לבין מלאכות הקראפט.

 

טולמנ'ס _CASSINA_Utrecht Collectors’ Edition_Bertjan Pot Boxblocks fabric_amb

 

 

הבאוהאוס נחשב לבית הספר לאמנות ועיצוב המשפיע ביותר במאה ה-20, ואקדמיות מודרניות רבות הוקמו על-פי המודל שלו. למרות שבית הספר פעל במהלך 14 שנים בלבד, התחנכו ולימדו בו אדריכלים מפורסמים רבים, אשר השפיעו רבות על מרחב האדריכלות והעיצוב, ולימים פיתחו את הסגנון הבינלאומי, המהווה כיום אחת האסכולות החשובות ביותר באדריכלות המודרנית.

הסגנון הבינלאומי – אשר תרומתו לנוף האדריכלי של תל אביב היא מכרעת, ואף זיכתה את העיר הלבנה בתואר "אתר מורשת תרבות עולמית" – הוא נדבך מרכזי וחשוב בתולדות המודרניזם. הפן הבינלאומי בא לידי ביטוי בסגנון בנייה שיכול להתמקם בכל מקום בעולם, והוא כולל רעיונות קלים ליישום ולמימוש כמו פונקציונליות, הימנעות מקישוטיות, וקשר למרחב המקומי.

 

טולמנ'ס CASSINA Zig Zag Gerrit T. Rietveld

 

 

תנועת הבאוהאוס סללה את הדרך למינימליזם נעדר הקישוטיות, והשפיעה רבות על מרחב העיצוב המודרני, החל מעיצוב מטבחים ועד רהיטים. הסגנון העיצובי של הבאוהאוס הוא נקי ופשוט, ומרבה לעשות שימוש בקווים ישרים ואלמנטים אחרים ההופכים את תוצריו לקלים ופשוטים, הן לייצור והן לשימוש. עיצובי הבאוהאוס מבטאים למעשה גישה פונקציונאלית, הקוראת לצמצום כל אובייקט אל הקווים והאלמנטים הבסיסיים שלו. ככזה, הוא הפך שם נרדף לעיצובים נקיים ויזואלית ובעלי צורניות בסיסית.

 

לרגל חגיגות 100 השנים להקמת בית הספר ותנועת הבאוהאוס, השיקו במותג האיטלקי קסינה (Cassina) מהדורה מיוחדת של אחד העיצובים המאפיינים ביותר את הסגנון. מזנון Elling Buffet עוצב בשנת 1919 על ידי האדריכל ההולנדי חריט ריטפלד  Gerrit T. Rietveld. בשנת 1923 הזמין גרופיוס את ריטפלד להציג בבית הספר את עבודותיו אשר נחשבו למהפכניות. גרופיוס האמין שעבודותיו של ריטפלד מבטאות היטב ומדגימות את עקרונות השימוש במרחב של הסגנון הניאופלסטי, העוסק בצמצום כל אובייקט לצורה ולצבע טהורים, תוך שימוש בקווים ישרים ובצורניות גיאומטרית בסיסית.

 

המזנון המקורי שעיצב ריטפלד הושמד בשריפה, אך בשנת 1951 הצליחו לשחזר אותו, תחת פיקוח האדריכל עצמו, והוא מוצג כיום במוזיאון Stedelijk באמסטרדם. כעת לראשונה, לרגל חגיגות 100 שנים לבית הספר, החלה קאסינה לייצר את המוצר, בשיתוף פעולה עם הקרן למורשת ריטפלד, האחראי לעיצובי באוהאוס רבים, ביניהם כיסא הזיג זג המפורסם, כורסת  Utrecht האייקונית וכורסת Red & Blue בהשראת מונדריאן, אבי הניאופלסיזם – כולם מיוצרים אף הם על ידי קאסינה ומשווקים בישראל ברשת טולמנ'ס.

 

בסצינת העיצוב המקומי לא נשארו אדישים לחגיגות 100 השנים לבאוהאוס, אשר מתוכו צמח הסגנון הבינלאומי בעל ההשפעה המכרעת על המרחב העירוני בישראל. מאז הכריזה אונסק"ו על העיר הלבנה כעל "אתר מורשת תרבות עולמית", השיח הציבורי והאדריכלי בנושא צבר תאוצה, לצד פעולות שימור המבנים.

 

מעצבת שרית שני חי

 

המעצבת שרית שני חי  בחרה גם היא להצטרף לחגיגות 100 השנים לבאוהאוס, עם השקת קולקציה ייחודית החוגגת את השפה האסתטית. "כמעצבת רב תחומית המושפעת מזרם הבאוהאוס ושהסטודיו שלה ממוקם ברחובות העיר הלבנה, הרגשתי שחגיגות 100 השנים לבאוהאוס הן הזדמנות ייחודית לייצר קולקציית רהיטים חדשה, הנושאת את רוח ועקרונות הבאוהאוס ומשלבת בין פונקציונליות לאסתטיות גבוהה". הקולקציה אשר תובלת בין גווני האפור והוורוד, מאופיינת בשפה עיצובית נהירה, הנעה בין האמורפי לגיאומטרי ובין הגריד לאסימטרי. הקולקציה כוללת מערכת ישיבה מודולרית, ספריות, שולחנות, מיטות, שטיחים בעבודת יד ופריטים משלימים נוספים.

 

בקולקציה, בדומה לרוח הזרם, שואפת שני חי לייצר סביבת חיים הומניסטית, טובה יותר, כך שלאדם בה יהיה יותר נוח, נעים וטוב. תשומת הלב שלה לפרטים ניכרת בכל פרט ופרט בקולקציה. החל מעבודת יד אמנותית בעץ המהווה את חתימת ידה, ועד מוטיבים אדריכלים נקיים, אותם היא משלבת עם מרקמים וטקסטורות המבטאים יכולות עיצוביות גבוהות, הנובעות מתוך אקט אמנותי ולא מהקשבה לטרנדים בייצור המוני.

 

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

מרקש פינת נוה צדק
סטודיו שחר וייס
דירת המעצבת
מעין גבאי, עיצוב ותכנון פנים
בטון אדריכלי
נאות סמדר - בטון אדריכלי
מאיטליה באהבה
מיקלה סימאונה
דלתות פתוחות
נויה שילוני-חביב, צילום אדריכלי

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר