היופי שבדממה

תערוכה מענינת במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית – היופי שבדממה של האמן היפני מאוטו פוג'ימורה, עד סוף חודש מאי.

מאקוטו פוג'ימורה, הוא אמן יפני עכשווי . בשל תערוכותיו, כתביו, הרצאותיו והסימפוזיונים שהוא מקיים ברחבי העולם הוא מוערך כמעצב תרבות וכאמן המייצג את האמנות היפנית עכשווית. עבודותיו מהוות איחוי בין תרבויות, בין אמנות יפנית מסורתית לבין גישה אמנותית אבסטרקטית-אקספרסיוניסטית, עכשווית ורעננה. פוג'ימורה הוא מבין האמנים העכשוויים המובילים, שעוסקים בצומת שבין אמונה ואמנות.

 

 

מאקוטו פוג'ימורה חיי את חייו מגיל ילדות בין ארצות הברית ליפן, הוא למד אמנות וביולוגיה בארצות הברית ואחר כך והתמחה אצל אמן יפני מסורתי. חייו ואמנותו של פוג'ימורה השתנו כאשר ביקר לראשונה בחנות לממכר חומרי יצירה של אמנות יפנית מסורתית. בחנות היו מסודרים על המדף בקבוקונים ובהם אבקות צבעים המשמשות לציור. אבקות צבעים מיוצרות ממינרלים, חלקי קרקע, אלמוגים, אבנים חצי יקרות ועוד. פוג'ימורה, נשבה בקסמם של הפיגמנטים הללו זנח את צבעי האקריליק והתחיל להשתמש במינרלים בציוריו. עוד הגדיל לעשות והתחיל לעבוד עם נחושת, זהב וכסף.

 

 

יצירותיו של פוג'ימורה הן אבסטרקטיות, חדשניות ושונות. הוא מוסיף את הפיגמנטים במכחול רחב או מטיח אותם על משטח הציור, שמונח בצורה אופקית על הרצפה. בעודו מתרכז בתחושותיו וברגשותיו, פוג'ימורה מנסה לבטא היבטים חזותיים באופן בלתי אמצעי. הוא בונה, על מצע נייר או בד, מרחב מהורהר ובו רמזים ויזואליים, שמאפיינים את המודרניזם המערבי ואת הציור היפני המסורתי כאחד. הדימויים ביצירותיו הם נמרצים וליריים, אך מבוקרים . הם מופשטים ויש בהם רמזים ספרותיים, דילמות פנימיות ושאלות פנומנולוגיות. לעתים פוג'ימורה מוסיף כיתוב בזהב בחלק העליון של ציוריו. כתובים אלו לקוחים בדרך כלל מן התנ"ך ומשקפים את מאבקו הפנימי ואמונתו.

 

 

בתערוכה מוצגים ציורים שהם תהליך טבעי שעיקרו בהתרחשותו. ההפשטה והמשטחים המסתוריים מבטאים אורח יצירה ספונטני לכאורה, אך הפשטות וצמצום האמצעים ביצירה הם אתגר מהותי בעבודותו. אמנם הציור מביע חוסר זהירות מכוונת, אך למעשה ניכר שהוא תוצאה של אימון והתעמקות ממושכת. רכיבי היצירה, כתמי הדיו, התנועה בה נוצקו על המשטח והחלל הם כצלילים היוצרים יחד הרמוניה בלתי נשמעת – יופי שבדממה. הפיגמנטים והחלל גם יחד ביצירותיו של פוג'ימורה יוצרים שלמות ואחדות המוכרת באמנות היפנית כהעדר טעון, שבו די ברמז דק בכדי להכיל עולם ומלואו. הדבר מתואר בבודהיזם, ב"סוטרת הלב"  במשפט "הצבע הוא ריק, הריק הוא צבע"  .

 

ההיתפסות לקיצוניות שב"ריק", כלומר לאי שימוש בצבעים כלל, מהווה עמדה מטפיזית ,אך יצירתו של פוג'ימורה אינה ניהיליסטית . הפיגמנטים הספורים בציור מדגישים את החלל המוזהב והמשטח הזהוב מדגיש את כתמי הצבע. פוג'ימורה משכיל להשתמש בשניהם במידה הנכונה על מנת לעורר בצופה עניין ומחשבה על יצירתו. החללים ה"ריקים" בעבודות נועדו להפוך את הצופה לאקטיבי.

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

המטבח יצא החוצה
אינגבר מטבחי חוץ
מחפשים צל
צללית סוככים
נהנים מכל העולמות
שלומית זלדמן עיצוב פנים
אמנות וחדשנות
גלריה 21
אריחים wow!
רשת Mody

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר