התשוקה לאסתטיקה

את המעצב רוס לבגרוב ואת האדריכל המנוח ז'אן קפליקי הוא מציין כבעלי חזון שהשפיעו על תפיסתו המקצועית, הוא נרתע מהצהרות בנוסח סגנון מועדף, ומאמין שאדריכלות ועיצוב ארוגים זה בזה בקשר הדוק. ראיון עם האדריכל והמעצב אנדריאה מורגנטה בעליו של הסטודיו הלונדוני Shiro Studio.

 

האדריכל והמעצב אנדריאה מורגנטה בעליו של הסטודיו הלונדוני Shiro Studio.

 

התשוקה לאסתטיקה, עיצוב ואדריכלות, נבטה אצל האדריכל והמעצב אנדריאה מורגנטה (Andrea Morgante) כבר בתקופת ילדותו במילאנו, איטליה, "לדוד שלי הייתה חנות רהיטים שהציעה פריטים מעוצבים מבית מיטב המותגים, ולעתים קרובות הוא נתן לי במתנה מגזיני עיצוב. אני מניח שבאופן בלתי מודע החשיפה לתמונות של עיצובים מדהימים ואתרים אדריכליים עשתה את שלה" מספר מורגנטה, היום בעליו של Shiro Studio  – סטודיו לעיצוב ואדריכלות שבסיסו בלונדון.

"אני מאמין שהבחירה בלימודי אדריכלות הייתה המשך טבעי לאותה חשיפה, וכך גם המשיכה שלי לעיצוב. לשיטתי, שני התחומים ארוגים זה בזה בקשר הדוק, וזה מה שממשיך לרגש אותי מידי יום מחדש- התוכן המשתנה של הפרויקטים, שנע בין קני מידה גדולים בתכנון אדריכלי, לבין קני מידה קטנים בעיצוב מוצרים".

 

ספסל ULURU בעיצוב Shiro Studio

 

שטיח PARTICLES בעיצוב Shiro Studio

 

בשנת 1997 העתיק מורגנטה את מושבו ללונדון, שבאותם ימים הייתה, לדבריו, בירת ההתרחשויות בתחומי עיסוקו "התחושה בעיר הייתה, והיא עדיין, מרגשת. תחושה של קצב דינאמי ועשייה פורייה ופעילה. יש בה גלריות אמנות רבות ומשרדי אדריכלים מצוינים, וכשעברתי לשם רציתי להיות חלק מאותה קהילה יצירתית וליצור מתוכה".

 

HOUSE OF PERONI MAY RESIDENCY- SHIRO STUDIO

 

תחת שרביט ניצוחו של מורגנטה, גוף העבודות של הסטודיו שבבעלותו מגוון מאד, וחושף טווח עשייה רחב שכולל אדריכלות, עיצוב, אמנות ומיצבים. לצד אייקון אדריכלי מרשים כמוזיאון אנזו פררי במודנה, איטליה, או אנדרטת הנצחה מרגשת בוורשה, שתוכננה כמחווה לאזרחים פולנים שהצילו יהודים במלחמת העולם, אפשר למצוא את חתימת ידו גם בחללים מסחריים, בבתים פרטיים, במנעד אובייקטים ובפריטי ריהוט שעיצב עבור חברות מובילות, ואפילו בפריטים "קטנטנים", דוגמת ידיות לדלתות שעיצב עבור המותג DND (שמיובא לארץ ע"י חברת דומיסיל) – ידיות עשויות פליז שעוצבו במקור עבור מוזיאון אנזו פרארי, ואשר מופען הנקי בתצורת מסה מלבנית הנרקמת משני חלקים נושא את טביעת אצבעו האדריכלית.

 

ידיות לדלתות בעיצוב Shiro Studio למותג DND (שמיובא לארץ ע"י חברת דומיסיל)

 

כשמורגנטה נשאל על סגנון שמאפיין את עבודתו והאם הוא יכול להצביע על תהליך מקצועי שעבר עם הזמן, הוא נרתע מהמילה סגנון, אך כן מדבר על דרך שעשה ומתייחס בכך בעיקר לדמויות שהשפיעו עליו "העבודה היא אכן תהליך מתפתח, והיו לי את "הגיבורים" שלי שהשפיעו עמוקות על תפיסתי את תחומי העיצוב והארכיטקטורה. אחד מהם היה האדריכל ז'אן קפליקי המנוח, שעמו היו לי הכבוד והזכות לעבוד כאדריכל שותף במשך שמונה שנים, מאז 2001 ועד מותו. המשרד של קפליקי Future Systems, נחשב לחדשני ונועז. הוא הוביל קו רדיקאלי שבלט מאד בסצנה האדריכלית באותה תקופה, והעבודה לצדו של ז'אן הייתה מרתקת. הוא זה שחשף אותי לרבדים שונים ומגוונים שנקשרים לעשייה היצירתית, בעיקר לאמנות, והם מלווים אותי עד היום כחלק בלתי נפרד מתפיסתי המקצועית. אמנות היא מבחינתי ישות שמצויה בתנועה מתמדת הנובעת ממציאות הזמן, וכך גם נקודת המבט שלי נובעת ממנה, מושפעת ממנה ומתפתחת איתה ובעקבותיה".

 

עיצוב שעון GROW

 

MEMORIAL – SHIRO STUDIO

 

פרק נוסף ברזומה של מורגנטה כולל שיתוף פעולה עם "גיבור" נוסף, המעצב הנודע רוס לבגרוב, שהעבודה עמו נחשבת לדידו כחוויה מיוחדת במינה, עשירה ומעשירה "רוס הוא ידיד טוב שלי, וכמו ז'אן הוא דמות מעוררת השראה. אנחנו גרים ועובדים באותה שכונה, "נוטינג היל", ונתקלים זה בזה לעתים קרובות. רוס תמיד רחש הערכה ל- Future Systems, וכשהוא רצה להרחיב את פעילות הסטודיו שלו מעיצוב פריטי ריהוט לכיוון אדריכלי יותר, הוא פנה אלי בהצעה לשתף עמו פעולה בפיתוח פרויקטים ארכיטקטוניים חדשניים. עבדתי איתו מעל שנה וזו הייתה מהחוויות המקצועיות הטובות שהיו לי אי פעם. בדומה לז'אן, רוס הוא אדם בעל חזון ויכולת מופלאה לשלב טכנולוגיה, ייצור דיגיטאלי וערכים פואטיים ותרבותיים לכדי עיצוב עכשווי".

 

DISSECTED ARCHITECTURE – SHIRO STUDIO

 

אחד מציוני הדרך המשמעותיים בעבודתו של מורגנטה הוא ללא ספק תכנונו של מוזיאון אנזו פרארי, שהחל, למעשה, עוד בהיותו אדריכל שותף ב- Future Systems.

"בשנת 2004 המשרד זכה בפרויקט במסגרת תחרות תכנון. אני שימשתי כאדריכל שהיה אחראי עליו והוביל את תכנונו, וכשז'אן נפטר בשנת 2009 והמשרד נסגר, נתבקשתי לסיים אותו וללוות את בנייתו. המוזיאון נחנך בשנת 2012, ועדיין נחשב כחדשני ביותר ובעל מעמד איקוני בין מוזיאוני המכוניות בעולם", מספר מורגנטה על המוזיאון המרשים, שמשלב את בית ילדותו של פרארי שנבנה בתחילת המאה ה-19 ועבר תהליך מהודק של שחזור ושימור, ומבנה חדשני מבוסס זכוכית ואלומיניום המכיל גלריה לתצוגת מכוניות מרוץ.

 

מוזיאון המכוניות ENZO FERRARI בעיצוב ותכנון Shiro Studio

 

תפיסתו הרב תחומית של מורגנטה באה לידי ביטוי גם בהתייחס לחומרים בהם הוא עושה שימוש, שנתפסים על ידו ולדבריו כ"מרכיבים שקשורים בקשר הדוק, אפילו אינטימי, לפונקציה המיועדת ולטכנולוגיית הייצור, הן בעיצוב והן באדריכלות". כך, לדבריו, במקרים בהם מגיע אליו לקוח שפיתח איזו טכנולוגיית ייצור ספציפית, הוא מתמקד בה ככל יכולתו על מנת לנצלה ולהפיק ממנה את המיטב בהיבט החומרי, אך אין לו העדפה כזו או אחרת לחומר מסוים "באופן כללי חשוב לי מאד להשתמש בחומרים בריאים שמשמרים את כנות החומר. אובייקטים צריכים לשרוד שנים רבות, ושאפשר יהיה לתקן אותם ולמחזר אותם. מבחינתי אלה פרמטרים מכריעים בבחירת החומרים וביצירת פריטים בעלי משמעות ותוחלת חיים ארוכה".

 

PERONI ARTISTIC BOTTLE – SHIRO STUDIO

 

עם מבט לעתיד בהיבט הקריירה מורגנטה אינו מסמן יעדים אליהם הוא חותר, וכשעל רקע המציאות המשתנה בקצב מואץ הוא נשאל היכן הוא רואה את עצמו בעוד עשור הוא מסכים עם הקביעה על הזמן הדוהר "האופק אכן 'זז' מהר מאד, כך שהוא בלתי צפוי. לכן אני גם לא יכול לדעת לאיזה כיוון תוליך אותי העשייה ואני חי בשלום עם אי הידיעה. באופן כללי אני לא אוהב לתכנן דברים רחוק מידי, ומעדיף להתמקד בפרויקטים שאני מתכנן ומפתח כאן ועכשיו". התשוקה של מורגנטה לתחומי עיסוקו לא כהתה כהוא זה עם הזמן. אל התכנונים שביצע הוא מתייחס ככולם היו בניי ומתקשה "לשים את האצבע" על פרויקט אהוב במיוחד "אני קשור לכל אחד ואחד מהפרויקטים שתכננתי, אם אדריכלי ואם עיצובי, ואני חושב שזה טבעי ונורמאלי כשעובדים עם תשוקה ונחישות. עם זאת, למוזיאון אנזו פרארי שמור אצלי מקום מיוחד, בגלל החזון שעמד בבסיסו, בגלל מיקומו באיטליה, ובגלל השאפתנות והמורכבות שהיו כרוכות בתכנונו. מאז גיבוש הקונספט  הראשוני ועד השלמת הפרויקט עברו שמונה שנים, כך שמדובר בחלק נכבד ומשמעותי מחיי המקצועיים וגם מחיי האישיים".

 

 

 

Google+PinterestFacebookTwitterWhatsAppLinkedIn

יצירת קשר

קטגוריות נוספות באתר

אולי יעניין אותך גם?

משטח נצחי
Lapitec
אקוסטיקה מעל ומעבר
אקומט מבית גולמט
עניין של השקפה
Swiss System
בריכות או לא להיות
ספיר בריכות שחיה
תרבות הבית, כתבת פרופיל
אדריכלית איריס אבנרי-דביר  

הירשמו לניוזלטר שלנו

רוצה להתעדכן בכל מה שחדש, מיוחד ומלהיב בעיצוב ואדריכלות? הירשם כאן

חפש באתר